Klik hier voor de webversie

Beste ##voornaam##, hierbij ontvang je de Tip van de Week.

Week 2: Lopen in de wind

Hardlopers laten zich niet zo snel tegenhouden door een beetje wind. En terecht. Ook met een stevige wind kan er gelopen worden. Het is wel goed om je van een aantal zaken bewust te zijn en mogelijk je training aan te passen. Deze week enkele tips om effectief in de wind te kunnen trainen.



1. Heb je een intervaltraining op het programma staan? Loop als het mogelijk is je tempostukken met wind mee. Met de wind in de rug loop je extra gemakkelijk een lekker tempo. Dit komt je techniek ten goede. Pak het stuk herstel met wind tegen. In dit gedeelte is snelheid minder van belang.


2. Pas je tempo aan als je een duurloop doet. Logischerwijs kost tegen de wind in lopen meer energie dan met de wind mee lopen. Probeer zeker niet geforceerd het beoogde tempo te bereiken. De inspanning die je levert is namelijk veel belangrijker dan de snelheid.


3. Verkort je pas als je tegen de wind in loopt. Snelle korte passen zijn effectiever dan lange grote passen. Op deze manier pak je direct een goede techniektraining mee.


4. Wissel in een bepaald interval steeds van kop als je met een groep(je) loopt. Verscholen achter de rug van een medeloper loopt gemakkelijker dan wanneer je allemaal op kop tegen de wind in moet beuken.


5. Als je een ronde loopt eindig je met wind mee als:

- Je je niet top voelt en het zwaarste deel als eerst wil doen.
- Het koud is; als de wind op de terugweg op je bezwete kleding staat, krijg je het nog kouder.


6. Eindig je ronde met wind tegen als:

- Je je sterk voelt. Dan heb je waarschijnlijk genoeg energie over aan het einde van je hardloopsessie.
- Het warm is; op de terugweg kan de wind verkoelend zijn en je temperatuur op peil houden.


Input voor ontwikkeling innovatief t-shirt
Het kenniscentrum Design & Technologie Ambient Intelligence is bezig met het ontwikkelen van een sportief en innovatief shirt: een t-shirt met sensoren. Op dit moment zit de ontwikkeling in de conceptfase. Voor de doorontwikkeling vraagt Design & Technologie Dutch Runners hun mening te geven betreffende het meten van je sportprestaties. Dat kan via deze link.